Treball per projectes
En què consisteix el treball per projectes?
Al Roser Capdevila treballem per projectes al llarg de tota l’Educació Infantil i la Primària. Iniciem el curs amb el Projecte del nom de la classe i a partir d’aquí sorgeixen d’altres en funció dels interessos dels infants.
El treball per projectes és una metodologia que es basa a oferir canals que puguin ajudar els nens i les nenes a pensar per ells mateixos, a investigar, a aprendre dels seus errors i dels seus encerts, i d’aquesta manera també a aprendre a ser crítics. Aquests projectes tenen aplicació en el món real més enllà de l’aula i busquen crear una educació interdisciplinària amb un significat.
Aquesta metodologia de treball ajuda a l’alumnat a aprendre a aprendre, els motiva a descobrir i, el més important, aconsegueixen un aprenentatge significatiu.
El mestre guia els infants en la seva descoberta. Estimula els nens i nenes i propicia situacions d’aprenentatge que permetin l’alumne/a avançar i enriquir-se. Proporciona els recursos necessaris perquè siguin ells els que construeixin de manera autònoma els seus propis coneixements.
Avantatges de treballar per projectes
- Fomenta l’autonomia de l’alumnat. Aprenen a ser competents i resoldre els reptes que se’ls plantegen.
- Els infants són actius en el seu procés d’aprenentatge. S’impliquen en el que estan treballant i són ells els que guien el seu propi aprenentatge.
- Propicia el treball interdisciplinari, ja que permet adquirir coneixements de les diferents àrees educatives.
- Permet atendre la diversitat que ens trobem a les aules: flexibilitat en el ritme de treball, en les metodologies, els continguts…
- Utilitza les noves tecnologies. Fent recerca milloren molt la seva competència digital.
- Professorat i infants treballen conjuntament formant un equip per resoldre els reptes que se’ls van plantejant. Milloren capacitats com la resolució de problemes i l’organització de les tasques.
- Afavoreix l’aprenentatge cooperatiu. Es dóna molta importància al treball en grup i a la col·laboració, ja que és en aquestes situacions d’aprenentatge on els infants poden aprendre els uns dels altres.
- Els nens i nenes estan motivats, ja que aquesta metodologia dona l’oportunitat que ells mateixos escullin què volen treballar i què els interessa. Això fa que tot el que aprenen tengui un significat per a ells.
- L’infant aprèn a pensar, cercar informació i investigar. No a memoritzar i adquirir de forma mecànica uns continguts determinats.